1841-1843

Portret Everarda Halfwassenaar van Onsenoort (1784-1842)

Daniël Nederveen (toegeschreven aan)

Grémaux

Portret Everarda Halfwassenaar van Onsenoort (1784-1842)

Naar Pierre Emmanuel Dielman, 1841

1841-1843 (RG); 1841-1844 (RKD)

Halffiguur. Everarda Francisca Half-Wassenaar van Onsenoort ('s-Hertogenbosch 1784 - Antwerpen 1842), dochter van Bernardus Jacob Half-Wassenaar van Onsenoort en Jacoba Maria van Engelen; trouwt 1810 te 's-Hertogenbosch Augustinus Theodorus van Rijckevorsel van Kessel ('s-Hertogenbosch 1783 - Vught 1846). Zijn broer Joannes Franciscus Rijckevorsel van Kessel ('s-Hertogenbosch 1780 - aldaar 1839) was (1830) ‘koopman, mitsgaders lid van den stedelijken Raad’, het Bossche stadsbestuur. Zijn echtgenote was Antoinetta Johanna (Antonia Joanna) Barbara Half-Wassenaar van Onsenoort ('s-Hertogenbosch 1780 - aldaar 1860), een zus van Everarda. Antoinetta zou met haar zonen na de dood van echtgenoot Johannes een later beroemd geworden Bossche firma van kooplieden en kassiers opzetten. Daan kende jaargenoot Johannes Franciscus Josephus Rijckevorsel van Kessel ('s-Hertogenbosch 1811 - aldaar 1894), een zoon van het laatste stel. Met die zoon werd Daan in 1830 goedgekeurd voor dienst in de nationale militie.

Betrokken kunstenaars

D. Nederveen lithografeerde prent naar een schilderij van Pieter Emmanuel Dielman uit 1841. Hilmar Johannes Backer te Dordrecht was de drukker.

Techniek / materiaal

Gedrukt op lichtgrijs rijstpapier (RKD).

Vorm / afmetingen

Staande rechthoek; hoogte 28.6 cm, breedte 20.4 cm (NBM); Staande rechthoek 300 x 220, afmetingen van het onregelmatig verknipte blad, afmetingen rijstpapier 286 x 203 (RKD); 234 x 225 (RP).

Gedateerd

Kennelijk niet.

Gesigneerd

Het exemplaar van IB/RKD kennelijk niet (ook geen monogram van lithograaf); het exemplaar van HNBM vermeldt linksonder ´D. Nederveen lith.´

Authenticiteit

Toegeschreven aan D. Nederveen (RKD); geen twijfel of de prent wel van D. Nederveen is (HNBM).

Exemplaar Het Noordbrabants Museum

De in 2004 geraadpleegde interne documentatie HNBM: ‘Damesportret’, litho (geschonken 1936, H. Lewis) (moet zijn: Herman Lewin te Rosmalen).
RG: Handelingen… 1937 vermelden bij 'Aanwinsten 1936. Geschenken: ´Van Herman Lewin te Rosmalen: ... een colllectie aquarellen, teekeningen en litho´s van directeuren, leeraren en leerlingen van de in 1812 te ´s-Hertogenbosch opgerichte Académie Imperiale et Royale, de latere Kon. School voor nuttige en beeldende kunsten, w.o. van Dinter, Turken, A.G.Schull, Hartogensis, Van Lieshout, Van Dijk en Nederveen, allen in Noord-Brabant geboren'.

Exemplaar Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD)

Vrouwenportret, kniestuk, hoofd naar links, lichaam naar links, staand, aanziend, pijpekrullen aan de slapen, muts, roos, japon, omslagdoek, handschoen, gesloten waaier, gordijn/draperie als achtergrond, korte mouw. Toevoeging (RG): heraldisch wapen (linksonder).
Over het exemplaar van dezelfde prent in het bezit van het Iconografisch Bureau (nr. 2002324) / RKD in Den Haag vermeldt de RKD-database: Pieter Emmanuel Dielman vervaardigde in 1841 het schilderij (kniestuk) van mevr. Everarda Francisca Half-Wassenaar van Onsenoort (1784-1842), waarvan hoogstwaarschijnlijk Daniël Nederveen de gravure maakte. Hilmar Johannes Backer, Dordrecht, was de drukker.
Vroegere verblijfplaats: onbekend.

Exemplaar Rijksprentenkabinet

RP-P-1908-91.
Vroegere verblijfplaats: onbekend.

Literatuur

Onbekend.

Verwant kunstwerk

Voornoemd schilderij van P.E. Dielman draagt het Iconografisch Bureau nr. 34863; maakt sinds 1934 deel uit van een particuliere verzameling.
René Grémaux
Afbeeldingen
  • 1811-1891
  • 1822-1845